Agentúrny text sme doplnili informáciami redakcie Korzára.
SVIDNÍK/GIRALTOVCE. Obyvatelia dvoch miest, Giraltovce a Svidník, ako aj 64 obcí vo Svidníckom okrese spisujú petíciu za urýchlené začatie výstavby rýchlostnej cesty R4 Prešov Vyšný Komárnik v červenom variante. Cesta má nadviazať z Prešova do Košíc a odtiaľ na maďarskú hranicu a má slúžiť ako spojnica sever – juh.
Po 20 rokoch, čo sa podľa iniciátorov petície, teda Združenia miest a obcí pod Duklou, výstavba komunikácie odďaľuje, to ich región stále viac obmedzuje a spôsobuje jeho zaostalosť.
Ako uviedol primátor mesta Giraltovce Ján Rubis, petičné hárky sú k dispozícií na stránkach miest a obcí Svidníckeho okresu, ale kolujú už aj medzi ľuďmi. Podpísať ich možno aj v uliciach Svidníka.
Žiadajú vládu, aby sa výstavba už neodďaľovala
"Petíciu sme spustili po našom rokovaní s ministrom dopravy. Neúnosná tranzitná kamiónová doprava totiž znepríjemňuje a ohrozuje životy občanov a ničí ich súkromné majetky. Chýbajúca rýchlostná cesta značne ochudobňuje náš región a pre zlú cestnú dopravu chýba príliv investorov. Okres nemá železničnú dopravu, preto je rozvoj značne obmedzený. Táto stavba sa už odďaľuje viac ako 20 rokov. Žiadame vládu SR, aby sa výstavba R4 už neodďaľovala. Štúdií už bolo veľa, no realizácia sa stále odkladá, hovorí primátor Rubis.
Primátor Svidníka Ján Holodňák ako člen petičného výboru na stránke mesta zverejnil výzvu, v ktorej sa tiež obracia na občanov, aby podporili petíciu. „Týmto podpisom prejavíme jednoznačný záujem o komunikáciu, ktorá prinesie hospodársky rast do kraja pod Duklou. Chceme, aby naša aktivita bola úspešná, preto, prosím, neváhajte a podpíšte sa," oslovuje Svidníčanov.
Vo Svidníku aktivisti zbierajú podpisy aj na stálom stanovišti. Petičné hárky s podpismi môžu dobrovoľníci odovzdávať v kancelárii prvého kontaktu na mestskom úrade vo Svidníku.
Podpisy by chceli zbierať do 26. augusta, kedy zorganizujú spoločné stretnutie v obci Okrúhle.
Potom plánujú petíciu odniesť priamo na ministerstvo dopravy.
Petíciu za urýchlené dokončenie "erštvorky" podpisujú aj v Stropkove a okolí. Ide o nezávislú inciatívu od tej svidníckej.
Foto: frk
Počítajú aj s obchvatom Prešova
Vedúca oddelenia pre vzťahy s verejnosťou ministerstva dopravy Gabriela Jarošová uviedla, že podľa takzvaného Masterplanu, ktorý určuje dopravné priority do roku 2020, sa na trase R4 počíta s vybudovaním severného obchvatu mesta Prešov, ktorý by sa mal začať stavať v roku 2016.
"Ostatné úseky tejto rýchlostnej cesty sú značené žltou farbou, teda v prípade, ak sa nám na ne podarí zohnať finančné krytie, bude možné ich stavať. Aj preto, aby sa nám v prípade potreby podarilo obhájiť financovanie týchto úsekov z eurofondov, sa dnes robí štúdia realizovateľnosti, ktorá jasne a definitívne určí nielen trasovanie, ale aj ekonomickú obhájiteľnosť financovania zo zdrojov EÚ," vysvetlila Jarošová.
Poznamenala však, že v regióne, kade by v budúcnosti mala viesť R4, prebiehajú v súčasnosti viaceré modernizácie komunikácií. V posledných rokoch sa tu opravilo 45 kilometrov ciest a ďalších takmer 34 je naplánovaných do roku 2015.
Momentálne napríklad prebieha dôkladná rekonštrukcia cesty I/15 Sedliská Holčíkovce a v rámci Operačného programu Doprava sa ešte plánuje modernizácia úseku Šarišský Štiavnik Hunkovce. Tento projekt je podľa Jarošovej tesne pred ukončením verejného obstarávania.
V budúcom roku by mala prebehnúť oprava takmer 10-kilometrového úseku I/73 Lipníky Giraltovce.
Na výstavbu komunikácie stále chýba štúdia a peniaze
Problém s výstavbou R4 nie je nový. Ministerskou mantrou sa stala „štúdia realizovateľnosti“, ktorá má potvrdiť nutnosť výstavby tejto cesty a možnosti jej financovania.
O osud prípravy a výstavby rýchlostnej cesty R4 sa zaujíma poslanec Národnej rady SR Pavol Zajac (KDH) z Vranova nad Topľou. Viackrát v tejto veci interpeloval ministra dopravy Jána Počiatka (Smer-SD).
Naposledy reagoval na informácie Národnej diaľničnej spoločnosti, že podľa vysúťažených podmienok mala byť štúdia realizovateľnosti výstavby rýchlostnej cesty R4 za vyše pol milióna eur dodaná v decembri 2013, čo sa nestalo.
Ministra Počiatka oslovil otázkami: „Pýtam sa, kedy začnete stavať rýchlostnú cestu R4? Ľudia v obciach okolo Svidníka, Giraltoviec a Hanušoviec už strácajú trpezlivosť, praskajú im domy, ploty a určite aj nervy z vás. Cesty sú tam úzke, zničené a na mnohých miestach bez krajníc. Dokedy majú títo ľudia trpieť, že sa narodili na Hornom Zemplíne alebo Šariši?
Minister mu odpovedal, že pri výstavbe R4 sú kľúčové dva faktory: „Okrem projektovej pripravenosti je veľmi dôležité mať zabezpečené financovanie. Dnes najvýhodnejším modelom financovania výstavby diaľnic a rýchlostných ciest sú jednoznačne eurofondy. Aby však mohla byť stavba financovaná z európskych peňazí je nutné splniť prísne kritériá, ktoré si Brusel stanovil. Jedným z takýchto kritérií je aj vypracovanie štúdie realizovateľnosti, ktorá jednoznačne preukáže opodstatnenosť realizácie danej rýchlostnej cesty alebo diaľnice.“
Verejné obstarávanie na túto štúdiu bolo vyhlásené 25. mája 2013 a týkalo sa zákazky cesty R4 Štátna hranica - Slovenská republika - Poľská republika - Kapušany. Zmluva na vypracovanie štúdie bola so zhotoviteľom podpísaná 2. septembra 2013, dodaná mala byť do 3. marca 2014.
„Avšak na základe dodatočnej požiadavky Európskej komisie a Jaspers bolo potrebné zapracovať do štúdie aktuálne výsledky z prenosných čítacích zariadení a zo smerového dopravného prieskumu,“ doplnil minister s tým, že finálna verzia bude hotová do 30. septembra 2014.
Potom bude rozhodnuté o definitívnej trase „erštvorky“. Na základe tohto rozhodnutia chce ministerstvo vytýčiť harmonogram jej prípravy a výstavby.
„Ak štúdia realizovateľnosti preukáže možnosť financovať výstavbu tejto rýchlostnej cesty z eurofondov, budem nesmierne rád. V opačnom prípade, budeme nútení hľadať stovky miliónov eur potrebných na výstavbu z iných zdrojov, najmä a iste viete hlavne zo štátneho rozpočtu, čo je dnes samozrejme veľký problém,“ doplnil Počiatek, ktorý zároveň obvinil predchádzajúcu pravicovú vládu z nečinnosti: „Po mojom nástupe na ministerstvo som totiž nenašiel jediný dokument svedčiaci o tom, že by ste sa snažili na túto cestu zabezpečiť financovanie. Jediný jeden taký dokument neexistuje.“
frk
Rozpory: Modrá alebo červená
Pri diskusii o rýchlostnej ceste R4 sa skloňujú aj farby. Modrý, resp. červený variant, príznačne pomenované podľa politického zafarbenia bývalej a terajšej vlády.
„Červení“ presadzujú úspornejší variant (Prešov - Kapušany - Giraltovce - Svidník), za skoré začatie tejto alternatívy bojujú aj signatári petície.
„Modrí“ presadzovali dlhšiu trasu, ktorá by zahŕňala aj Petič, Stropkov a Domašu. Stále ju považujú za vhodnejšiu.
Oba tábory sa zároveň vzájomne obviňovali z nečinnosti, počas ich vládneho povolenia.
S cestou R4 súvisí aj so severným obchvatom Prešova. Jeho výstavba sa z roka na rok presúva. Najnovšie je z roku 2015 posunutá o rok neskôr, podmienená je zabezpečením financovania.
Na základe výsledkov štúdie realizovateľnosti má európska agentúra Jaspers, zaoberajúca sa využívaním eurofondov, odporučiť alebo neodporučiť Európskej komisii podporu výstavby diaľničného obchvatu Prešova i celej R4 z fondov Európskej únie.
frk
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári